На трьох китах

На трьох китах

 

«Головне в цьому світі не те,
де ми стоїмо, а то, в якому
напрямку рухаємося »

Олівер Холмз

1Що треба для того, щоб підприємство успішно працювало? На це питання, без сумніву, чітко відповість мало-мальськи грамотний чоловік, без запинки перерахувавши основні складові успіху: вміле керівництво, передова або оригінальна технологія, сучасний маркетинг.

І всі ми прекрасно знаємо, що тільки на цих трьох китах можна впевнено себе почувати в Світовому океані ринкової економіки.

Але з багатьох об'єктивних і суб'єктивних причин, підприємств, дійсно повноцінно працюють і дотримуються всі три принципи, до образливого мало. У всякому разі, набагато менше, ніж могло б бути. Сміливо можна стверджувати, що, якщо взяти за критерій рівень заробітної плати працівників, то підприємств процвітаючих, за західними мірками, у нас немає взагалі.

Все-таки, напевно, в наших специфічних умовах, найправильніша теорія не дає повноцінних результатів без належного апробірованіяее на практиці. Тому, будь-який реальний досвід людей, що створили всі необхідні передумови для нормальної роботи своїх підприємств, буквально на вагу золота. І тому, цілком обгрунтовано буде повернутися до нашої статті «Золото буває і чорним», опублікованій в минулому номері нашого журналу, продовживши знайомство з київським ВАТ «Асфальтобетонний завод».

Але цього разу ми будемо бесседовать не тільки з головою правління Володимиром Давидовичем Фомічова, (далі - Ф.), але і з двома його заступниками: головним інженером Володимиром Володимировичем Литовко (далі - Л.) і Віктором Степановичем Загладько (далі - З. ), що відповідає за маркетинг і сервісне обслуговування.

Будь-якому виробничнику легше розповісти про те, що і як він робить, чим роздумувати над глобальними проблемами, типу: «як це йому вдалося?». Але точно так само, як за художника говорять його твори, так і про будь-якому професіонала найкраще свідчать конкретні результати його праці.

Тому, для початку, з місця в кар'єр, задаємо найпростіший і елементарне запитання:

2Ф .: Ми тільки-тільки закінчили роботи на Подолі (вулиця Набережно-Лугова). Це перша вулиця в Києві, виконана, дійсно, за європейськими стандартами. Ділянка становить 3,5 км і простягнувся він від Рибальського моста до путепровода.Кор.: Чим ви зараз займаєтеся?

Кор.: А що означає за європейськими стандартами?

Ф .: У асфальтобетон додані пластифікатори, які три рази збільшують міцність покриття, а також покращують всі його фізико-механічні характеристики. Дорога гарантовано буде експлуатуватися протягом десяти років. І ніякого ремонту за весь цей термін не буде потрібно.

Кор.: Протягом десятиліття ніякої поверхневої обробки, навіть ямкового ремонту не буде?

Ф .: Чи не буде.

Кор.: В таке, звичайно, повірити важко. Для нас, звиклих до постійних ремонтних робіт, занадто незвично. І за який проміжок часу було створено це, більш ніж трикілометрової, чудо?

Ф.: Всього за шість ночей. Укладали по дві тисячі тонн асфальту за ніч. Починали о восьмій вечора і працювали до шостої ранку. А вранці машини вже їхали по свіжому асфальтобетону.

Кор.: І ніяких слідів?

Ф.: Немає. Справа в тому, що відразу ж після укочування асфальт стає, буквально, як камінь. І такий результат виходить саме за рахунок добавок. Це американська технологія.

Кор.: Якість доріг в США загальновідомо. Але напевно, щоб його отримати і дорожня техніка повинна бути дещо іншою, ніж у нас?

Ф.: Так, якраз ця рецептура дуже складна для наших вітчизняних дорожніх машин. Тут товщина шару, що укладається і багато інших параметрів повинні строго витримуватися, що неможливо при використанні нашої техніки. Але в Києві вже є і французький асфальтоукладальник, і імпортні виброкатки, за допомогою яких і була виконана ця робота.

Кор.: Ну в Києві вже, як в Греції, все є. Але. Крім столичних вулиць, які несуть зараз на собі немислиму раніше навантаження, і, звичайно ж, дуже потребують сучасних покриттях, в Україні існують ще багато сотень кілометрів автодоріг. А основні з них повинні вписуватися в заплановані міжнародні транспортні коридори. Тобто, повністю відповідати тим сучасним стандартам, про які ми говоримо. Як же з ними?

Ф.: Деякі ДРСУ. Наприклад, на західному і південному напрямках, вже мають таке обладнання. І вони теж починають класти дорожні покриття з добавками. Ось, як раз 10-го червня Автодор організовує в Києві Міжнародний семінар, присвячений саме транспортних коридорів і забезпечення якості покриттів майбутніх трас. Його учасники заїдуть до нас.

Кор.: А ви тут до чого, ви ж працюєте в місті?

Ф.: Ми перші в Україні почали виробляти, так званий, щебенево-мастиковий асфальтобетон, який відповідає всім необхідним вимогам. Виходить, що ми, як би, маємо ексклюзив. Зараз нам дають ділянку на дорозі Київ-Чоп для укладання такої підстави. Хоча своїх організацій у Укравтодору - безліч, але саме нам довірено укладання першого експериментального ділянки.

Л .: Укравтодор доручив розробку технічних умов на виробництво щебенево-мастикових асфальтобетонів ДерждорНДІ. Ми теж цим паралельно займалися і опинилися на крок попереду.

Кор.: Так ви обскакали таке поважне наукове заклад?

Л.: Ми теж працюємо не без наукового супроводу. Тісно співпрацюємо з кафедрою дорожніх матеріалів і хімії Транспортного університету, яку очолює професор Мозговий. І спільними зусиллями вже майже «народили» ці технічні умови.

Кор.: Виходить повне втілення старого, але дуже вірного гасла «наука виробництву». А в чому, як то кажуть, сама сіль цієї технології?

Л.: І в колишньому Союзі, і в Україні вона ще не застосовувалася, хоча вся Європа вже років 20 використовує такі покриття. Принципова різниця лише в тому, що бітум модифікується полімером для поліпшення його властивостей, а до складу обов'язково додаються волокна целюлози, які суттєво збільшують несучу здатність, прозорість і довговічність дороги. За рахунок застосування таких асфальтобетонів зменшується товщина дорожнього покриття, що само по собі є позитивним фактором. А складові асфальтобетонів, практично, ті ж. Гранітний відсів, гранітний щебінь, вапняковий мінеральний порошок, і як в'яжучий - нафтобітум, тільки модифікований.

Кор.: Напевно, це трохи дорожче, ніж звичайний асфальтобетон?

Л.: Дивлячись, як рахувати. Термін служби дорожнього покриття, виконаного на основі містичного асфальтобетону на кілька порядків вище. Спочатку він трохи дорожче, але, за рахунок того, що менше товщина шару, виходить пряма вигода.

Ф.: Скупий платить двічі.

Кор.: Але поки у замовників переважає прагнення заощадити?

Ф.: Часто буває як? Проектанти напишуть - асфальтобетон з полімерними добавками. Швидко подивилися і, не розібравшись, прийшли до висновку, що це дорожче. Полімери викреслюють, тільки асфальтобетон залишають. А з минулого року, нарешті, перестали викреслювати.

Кор.: Як ви думаєте, чому?

Ф.: Ну, може, усвідомили, нарешті, що краще зробити на 10 років, ніж щороку ремонтувати. А зараз вже і міська влада прийшли до того, що треба класти полімерне покриття, робити якісні дороги.

Л.: Практично кожен день ремонтують Південний міст, сьогодні одну ямку, завтра - іншу. І так по колу ходять. Ви питаєте, чому вже не викреслюють? Може ще й після того, як ми заасфальтували площу Перемоги. Там покриття виконано на полімербітумних в'яжучих. Хоча вихідний матеріал - червоний відсів, ні в які ГОСТи по міцності не входив. І тільки за допомогою полімербітума ми змогли зліпити таке тісто, зв'язати його і домогтися необхідних показників.

Кор.: І як вам вдалося переконати міську владу застосувати це нововведення?

Після того. Як керівництво побачило все своїми очима. Перед тим. Як покласти на площі Перемоги покриття з червоного асфальтобетону, ми зробили таке ж покриття перед заводоуправлінням. Так само було з модифікованим бітумом. Ми перш поклали 150 метрів у себе на заводі, і тільки потім. Коли самі подивилися, що воно і як, запропонували замовникам.

Кор.: Так що, ви вже фахівці з досвідченим ділянкам?

Ф.: Протягом двох останніх років ми поклали вже три досвідчених ділянки з трьома різними модифікаторами, і зараз спостерігаємо за результатами: чи є тріщини, які. Де колейность і т.д.

Л.: Крім того, ми навчилися робити покриття будь-якого кольору. Маємо вже досвід.

Кор.: Кольоровий асфальт, звичайно, гарний. Але, може, це просто примха, чи він має право на існування?

Л .: Це віяння часу, на заході різнокольоровий асфальт знаходить широке пріменмніе. Навіть на автобанах покриття різного кольору. А в межах міста, тим більше: наприклад, велосипедна доріжка - червона, смуга парковки - світла або біла, при основній масі, припустимо, зеленої.

Кор.: Але капризи з'являються лише тоді, коли вирішені проблеми. Напевно, сьогодні нам поки що не до примх?

Ф.: Сьогодні головна наша проблема це - модернізація обладнання. Над нею ми зараз і працюємо, вивчаємо ринок, маємо велику інформацію. І вже на цьому тижні ми зробимо остаточний вибір. Швидше за все, бкдем міняти асфальтозмішувальних обладнання. Це вирішить відразу кілька завдань.

Кор.: А саме?

Л.: По-перше, це дасть можливість випускати бетонні суміші всіх типів. По-друге, це обладнання включає в себе і установку для модифікації бітуму. По-третє, буде тканинна пилеочистка. Такі асфальтозмішувачі, які випускають останнім часом в Європі, встановлюють, наприклад, в центрі великих міст, без яких би то не було питань і обмежень. Вирішується питання екології, а адже ми знаходимося в санітарно-захисних зане Дніпро, в районі урядових трас, так що для нас це дуже важливо.

Кор.: Пилеочистка - це виробництво. А як бути з літніми випарами самого асфальту?

Ф.: Щоб уникнути випарів ми і перейшли на виробництво асфальтобетону з полімерними добавками, так як їх міцність при + 50оС в три рази вище. Тобто, звичайний асфальт при нагріванні до + 50оС вже «плаває». А завдяки покриттям.

Кор.: Вам доручаються, по суті, все найвідповідальніші об'єкти в місті, їх всі знають і вони досить традиційні. А чи доводилося вам робити щось таке, що не вкладається в звичні рамки?

Л.: При впорядкуванні Республіканського стадіону в 1998 році, у нас була дещо інша робота. Там, поверх асфальтобетону повинно було йти «Мондо» - спортивне італійське покриття. Але, щоб воно надійно приклеїлося, ми додавали в асфальтобетон спеціальні добавки. Тобто, ми вже тоді їх застосовували, але вони були дещо інші.

Кор.: І в спортивних спорудах без вашої продукції не обійтися?

Ф.: Розумієте, асфальтобетон вирівнює підставу, яке повинно бути ідеальним. Ми робили тенісні корти «Наука». Комплекс «Динамо-Київ» в Кончі-Заспі теж. Крім всіх під'їздів і ангарів, під одне футбольне поле зі штучним покриттям теж клали основу.

Л.: Тепер на черзі спорткомплекс - «Чайка». Є вже проект для організації на ньому автогонок. Типу «Формули-1», на 45-ти кілометрах кільцевої дороги. Можливо, будемо там працювати. Ми вже все обстежили, маємо наукове обгрунтування, що і як треба робити.

Кор.: Так у нас буде своя українська «Формула-1»?

Ф.: Так. І якщо ми домовимося, то будемо робити все. Як для «Формули-1». Замовники вже запрошували багато організацій, становили кошторису. Але. Знову-таки, все хочуть дешевше. Але потрібно все робити згідно з наукою, щоб отримати якісне покриття, адже від цього залежить людське життя.

Кор.: Ваш основний замовник - місто, отже, найпотужніші будівельні організації. А з якими фірмами «простіше» ви маєте справу?

Ф.: Наприклад, з фірмою «Агро», яка побудувала практично всі «Макдональдси» і магазин «Біла».

Кор.: А скільки всього у вас клієнтів?

Ф.: Близько 200 організацій.

Кор.: Організації, напевно, різні, рецептів асфальтобетону багато, як же замовнику вибрати те, що йому дійсно потрібно?

Л.: Все залежить від того, які функції несе дорожнє покриття. Якщо покриття призначене для тротуарів - то потрібен асфальтобетон дрібнозернистий. Якщо є висока інтенсивність руху, то, природно - крупнозернистий. Ми, звичайно, даємо поради, якщо виникає необхідність, хоча це справа проектує організації.

Кор.: Чи є відмінність у цінах?

Ф.: Практично немає.

Кор.: Оскільки мова зайшла про ціну, то напрошується питання: чому, припустимо, треба купувати у вас, а не у ваших конкурентів? У чому переваги вашої продукції?

Л.: Ми робимо свою справу і намагаємося робити його добре.

Кор.: Але робити справу - одне, а його кінцевий результат - продукція - це зовсім інше. І кожен свій товар хвалить - «не похвалиш, не продаси». Чи не так?

Ф.: Згоден. Але для того, щоб споживач йшов до нас, одного товару, навіть відмінної якості, мало. Треба ще надати якісний сервіс, повний комплекс послуг. І, щоб це був єдиний процес. Я не кажу, що наш асфальт самий золотий і найкрасивіший, хоча в глибині душі, в цьому впевнений.

Л .: Принаймні він не гірше, ніж у інших.

Ф.: Упевнений, що краще. Це не тільки моя думка, а думка споживачів, які працювали з іншими заводами і, в підсумку, перейшли до співпраці з нами.

І чим ви їх залучаєте?

З .: Людина приходить до нас, розкриває фотоальбом. На одній сторінці бачить Залізничний вокзал; на другий - Площа Перемоги; на третій - вулицю Теліги; на четвертій - Бессарабський квартал. І так далі. Природно, він робить висновок: якщо наша продукція використовується на таких об'єктах, значить, напевно, вона високоякісна.

Кор.: Ви згадали про повний комплекс послуг. У чому він полягає?

З.: Якщо замовнику потрібно машина для доставки продукції, - ми її надаємо, треба укласти асфальт - ми допомагаємо і з укладанням. Також існує у нас спеціальна комп'ютерна програма, в яку закладені всі розцінки і норми витрат наших матеріалів. Вводяться дані об'єкта замовника, і, згідно з його побажанням, він тут же отримує готову кошторис.

Кор.: А як йдуть справи з звичайним, буденним оформленням отримання товару?

З.: Клієнту не доводиться чекати. У нас прекрасно налагоджена комп'ютерна система: надійшла заявка - накладна відразу ж пішла на вагову. Тобто. Клієнт робить один дзвінок, в диспетчерську службу або виробничий відділ з приводу замовлення, і більше нічого не потрібно. Комп'ютер видає адресу, він висвічується на ваговій, після чого приїжджає водій і забирає продукцію. Тільки єдиний раз замовнику треба приїхати для того, щоб забрати податкову накладну. І все!

Кор.: Очевидно, така система налагоджена у вас з постійними клієнтами, а якщо фірма-замовник - «одноразова»?

З.: Коли до нас звертаються одноразові фірми, то скидають по факсу довіреність. І по ній, в подальшому, водій отримує все, що було замовлено. До приїзду водія всі документи вже готові. Так що, замовнику навіть не обов'язково знати, де ми знаходимося.

Кор.: А як же він може про вас дізнатися?

З.: Споживач може отримати всю необхідну інформацію через Інтернет: повний асортимент продукції, ціни на неї, вартість доставки і укладання, інше. Він може може залишити свою заявку і навіть якось по-особливому коду дізнатися суми взаєморозрахунків з нами.

Кор.: Значить у вас є свій сайт?

З .: Так, http://www.abz.kiev.ua. Крім того, хотілося б нагадати нашу електронну адресу: Marketing@abz.kiev.ua, і багатоканальні телефони: 295-9444, 295-9434, 295-6837. Адреса: Київ, Хутір Острів: їхати від станції м. «Видубичі» до асфальтобетонний завод.

Отже, в кінцевому підсумку нашого імпровізованого «круглого столу» з'ясувалося, що і він теж тримається на все тих же трьох китах. І залишається тільки побажати ВАТ «Асфальтобетонний завод» щасливого плавання.

Святослав Маріуца

Дата: 8 квітня, 2003